Energia­fiksu taloyhtiö valitsi Vatajan­kosken:
“Palvelu­konsepti erottui ja säästää energiaa”

Helsinkiläinen taloyhtiökaksikko on varsin poikkeuksellinen tapaus: As Oy Helsingin Desiro ja As Oy Helsingin Rocket ovat itsenäiset naapuriyhtiöt, mutta jakavat yhteisiä tiloja, yhteisen isännöinnin, kiinteistönhuollon ja pian myös hallituksen, mikäli strategia saadaan sinetöityä. Hallitusjäsen Erno Simonen uskoo, että taloyhtiöt jakavat myös reilut energiansäästöt, kun Vatajankoski Energiakumppanuuspalvelu pääsee kunnolla käyntiin.

Hevosenkenkänä toisiinsa kurottuvien taloyhtiöiden lähtötilanne oli tyypillinen: vuotuiset energiakulut olivat merkittävät, mutta taloyhtiöillä ei ollut selkeää kuvaa, mihin rahaa valui ja miten energiakuluja olisi leikattavissa. Oletus kuitenkin oli, että energiahintojen noustessa kulut vain kasvaisivat, jollei niitä oteta tarkempaan syyniin.

Emme halunneet lähteä ajatuksesta, että energiahintojen nousu lisätään vain yhtiövastikkeisiin. Lähdimme selvittämään vaihtoehtoja, ja päädyin laittamaan Vatajankoskelle kyselyä. Kerroin tilanteemme ja kysyin, saadaanko heidän palvelunsa avulla energiakuluja alas, säästetäänkö ympäristöä ja mitä dataa saamme, Simonen kertoo.

Vatajankoski otti tilanteesta kopin, tarkasteli taloyhtiön energiankulutustiedot usealta vuodelta – ja jo konservatiivien arvio kertoi, että energiakuluja oli mahdollista alentaa merkittävästi. Jopa takuuvarmasti, kuten Vatajankoski Energiakumppanuuspalveluun kuuluu. 

Lupaus on, että säästö on aina isompi kuin kustannus

Vatajankoski Energiakumppanuus on kattava palvelu, joka räätälöidään taloyhtiön tarpeiden mukaan. Helsingin tapauksessa taloyhtiöiden asuntoihin ja yleisiin tiloihin asennettiin anturit, jotka tuottavat reaaliaikaista dataa muun muassa lämpötiloista ja ilmankosteudesta. Ohjausjärjestelmän tunnukset jaettiin valituille käyttäjille ja nimetty yhteyshenkilö Vatajankoskella vastaa palvelun toimivuudesta.

Kuukausimaksuisena palveluna Vatajankoski Energiakumppanuus ei sido investointeja taloyhtiöltä, joten ratkaisua lähdettiin helsinkiläisessä taloyhtiökaksikossa kokeilemaan notkeasti. Sopimus laadittiin 1+5 vuodeksi, jolloin vuoden käyttökokemuksen jälkeen taloyhtiöt voivat päättää jatkosta.

Ennen päätöstä vertailimme palveluita eri yhtiöltä, mutta Vatajankosken palvelutarjonta oli monipuolisin ja hinta paras. Lupaus on, että säästö on aina isompi kuin kustannus. Kenties tärkeimpänä Vatajankoski tuntui sopimusneuvottelussa joustavalta: tilanteet ovat kuitenkin taloyhtiöissä erilaisia, ja sopimusta on mietittävä elinkaarena.

Vaihtoehtona taloyhtiöllä olisi ollut investoida laitteisiin ja järjestelmiin itse, mutta se olisi ollut iso investointi. Vatajankosken riskitön palvelu oli notkeammin käyttöönotettavissa ja asiantuntija-apu tuntui oleelliselta, jottei liikaa kaadu taloyhtiön hallituksen tai isännöitsijän harteille.

Moni taloyhtiö lämmittää liikaa

Haastatteluhetkellä taloyhtiöissä Vatajankoski Energiakumppanuus -palvelu on vasta otettu käyttöön ja käyttökokemuksia kerätään, mutta Desiron ja Rocketin energiatehokkuutta ohjaa jo nyt data ja yleiset suositukset.

Hengitysliitto suosittelee kodeissa sisälämpötilaksi 21-22 astetta. Simosen mukaan taloyhtiöissä mitattiin joissakin huoneistoissa jopa yli 24 asteen sisälämpötiloja. Tilanne ei ole poikkeuksellinen: lämpötila voi jakaantua taloyhtiöissä epätasaisesti.

Parasta palvelussa on, että näemme heti ongelmahuoneistot ja voimme reagoida.

Datan avulla säästetään rahaa ja saadaan paremmat asumisolosuhteet

Älykäs lämmityksen ohjaus oppii talon toimintoja ja voimme säästää sekä niin sanottua huipputehoa että kokonaisenergiamäärää. Normaalissa kaukolämpörakennuksen lämmitystä ohjaa vain yksi taulukkotieto; tämä “yksinkertainen taulukko” on nyt laitettu sivuun ja otettu fiksut algoritmit tilalle.

Oleellinen fiksu asia seurattavaksi on muun muassa ilmankosteus, joka vaikuttaa merkittävästi siihen, miten lämpötila koetaan. Asuntoihin laitetut anturit kertovat lämpötilat, kosteuden ja kosteuslisän mikä huoneistoista ilmaan tulee. Lisäksi ohjaus huomioi myös lähituntien sääennusteen.

Data auttaa taloyhtiöitä myös tulevaisuuden remonttien suunnittelussa, sillä se paljastaa lämmitysjärjestelmän toimintakyvyn muun muassa kylmät, kuumat, kosteat tai kuivat tilat/osat rakennuksesta.


Palvelukokemus Vatajankoskelta on tähän asti ollut erittäin hyvä. Vastaukset on tullut kärsivällisesti, vaikka taloyhtiöt voivat olla välillä vähän hankalia, Simonen hymähtää.

KOHTEEN TIEDOT

Asunto Oy Helsingin Rocket & As Oy Helsingin Desiro
  • Talotyyppi: Kerrostalo
  • Rakennusvuosi: 2008 ja 2009
  • Huoneistot: 54 + 46

Haaste:

  • Kohonneet energiamäärät ja lämmityskustannukset
  • Ei tietoa lämmitysjärjestelmän ongelmakohdista

Mitä tehtiin:

  • Anturoitiin asunnot

Tulokset:

  • Ei vielä saatavilla
  • Arvioitu lämmitysenergian pudotukseksi 9,6 % ja sopimusvesivirran pudotukseksi 19 %

Lue lisää

Miksi Asunto-osakeyhtiö Porin Karhunvartija päätti ottaa käyttöönsä Energiakumppanuuspalvelun

Energiakumppanuus -toimintamallista

Kuinka paljon teidän taloyhtiönne voisi säästää? Tilaa ilmainen kartoitus!