BEPOP on Porin keskustassa sijaitseva asiantuntijakeskus, jossa toimii 25 yritystä neljässä lämmitetyssä kerroksessa. Länsi-Suomen Osuuspankin omistama kiinteistö solmi Vatajankosken kanssa energiakumppanuuden. Vuoden kokeilujakson jälkeen energiansäästö on ollut paljon tavoitetta suurempi.
”Hyvältä näyttää lukujen perusteella. Energiansäästö on ollut 20 % luokkaa, ja tammi-maaliskuussa normeerattu energiankulutus on laskenut jopa 25 %. Yhteistyö Vatajankosken kanssa on toiminut alusta asti todella hienosti.”
-Hyvältä näyttää lukujen perusteella. Energiansäästö on ollut 20 % luokkaa, ja tammi-maaliskuussa normeerattu energiankulutus on laskenut jopa 25 %. Yhteistyö Vatajankosken kanssa on toiminut alusta asti todella hienosti, sanoo Timo Ruoho, BEPOPin tekninen isännöitsijä Porin Kiinteistönvalvonnasta
Aiemmin liikekeskuksena toiminut BEPOP on rakennettu vuonna 1988. Kivijalkamyymälöiden vähetessä keskustakiinteistöön luotiin elinvoimaista toimistotilaa. 20 000 m2 tiloissa toimii muun muassa hammaslääkäri- ja lääkäripalveluita, YLE sekä pankki- ja vakuutuspalveluita.
Timo Ruoho toimii BEPOPin teknisenä isännöitsijänä yhteistyössä Länsi-Suomen OP-isännöinnin kanssa. Porin Kiinteistövalvonta toimii päivittäin myös asiantuntijakeskuksen palveluiden tuottajien, kuten siivouksen, vartioinnin sekä talohuollon kanssa.
– Vatajankosken lähtökohtana on se, että kaikki voittavat. Riskitön kokeiluvuosi ja tekoälyn avulla ohjattava lämmitys vakuuttivat. Tokihan säästöä saisi myös pudottamalla lämmityksen minimiin, mutta BEPOP toimii vuokralaisten etujen mukaisesti. Nyt lämpötilojen asetusarvot pysyvät vakiona, emmekä lämmitä liikaa tai liian vähän.
Talvella energiankulutus on laskenut jopa 25,2 %
Vatajankoski asensi BEPOPiin 60 langatonta lämpö- ja kosteusanturia sekä ulkoanturin, ja vaihtoi lämmönsäätimen uuteen. Älyteknologian avulla lämpöä säädetään anturien ja ulkoisen informaation, kuten sääennusteen perusteella.
– Erittäin ammattitaitoisen asennusryhmän ansioista asennukset sujuivat juuri niin kuin piti. Älykäs lämmönohjaus oppi rakennuksen olosuhteet ensimmäisten kuukausien myötä. BEPOPin 1. kerroksessa säädimme palautteen perusteella lämpötilaa myös manuaalisesti. Osa ihmisistä koki kylmällä säällä vedontunnetta suurten ikkunoiden lähellä työskennellessä. Ongelma korjaantui.
Ensimmäisen vuoden energian säästön tavoitteeksi sovittiin Vatajankosken kanssa 10–15 %.
– Olemme säästäneet paljon tavoitetta enemmän ja nyt meillä on tasainen lämpö lämmityskaudella, kiittää Ruoho.
Palvelukiinteistön haasteet:
- Jatkuvasti nouseva kaukolämmön hinta
- 1. kerros tiloissa suuret ikkunat ja vedontunne
- Epätasainen lämmön jakautuminen
- Rajalliset mahdollisuudet lämmönsäätöön eri tiloissa
Miten ratkaistiin:
- 60 olosuhdeanturia, ulkoanturi ja uusi lämmönsäädin
- Älykäs ja ennakoiva lämmityksen ohjaus
- Selkeä käyttöliittymä ja data päätöksenteon tueksi
- Tavoite n. 10–15 % energiansäästö vuodessa, tulos n. 20 %

