Toimitusjohtaja tutustuu käytännön työtehtäviin

Petri Paajanen

Mistä on kyse? Toimitusjohtaja haluaa saada paremman ymmärryksen siitä, mitä työtehtäviä hänen johtamassaan yrityksessä tehdään. Parhaimman tuntuman saa hyppäämällä itse rohkeasti mukaan työhön kuin työhön.  Tässä sarjan viimeisessä blogissa kuullaan mikä oli viikon todellinen anti.


Yhteenveto: Mitä viikosta jäi käteen?

Kokonaisuutena viikko oli erittäin onnistunut! Viikon aikana pääsin tutustumaan monipuolisesti eri työtehtäviin. Oikeastaan viikon aikana tuli nähtyä koko sähköverkon asiakkuuden elinkaari. Viikko alkoi maanantaina Laviassa uuden verkon rakentamisella. Tiistaina asennettiin Kankaanpäässä sähkömittareita ja torstaina työtehtäviin tutustuminen päättyi Kauhajärvellä vanhan sähköverkon purkuun. Tästä näkökulmasta viikon ohjelma oli hyvin laadittu. Tärkeintä oli se, että viikko sisälsi paljon hyviä keskusteluja ja havaintoja päivittäisistä työtehtävistä. Samaa määrää tietoa on mahdoton kerätä esimerkiksi erilaisilla henkilöstökyselyillä. Tässä mielessä voin suositella kaikille esimiehille vastaavanlaista tutustumisjaksoa oman porukan työtehtäviin. Kaikki tähän käytetty aika tulee moninkertaisesti takaisin. Alla neljä keskeistä huomiotani viime viikosta:

  1. Ensimmäinen huomio oli se, että henkilöstö on erittäin kiinnostunut kertomaan työtehtävistään, kun johto osoittaa kiinnostusta niihin. Tästä on lopulta johtamisessa kyse. Yrityksen menestymisen kannalta on ratkaisevaa, miten luottamus rakentuu henkilöstön ja johdon välille.
  2. Toinen keskeinen huomio oli se, että verkonrakentaminen on fyysisesti erittäin vaativaa työtä. Työpäivän jälkeen ei itselläni ollut tarvetta maastopyörälenkille ; ) Vielä kun huomioidaan haastavat sääolosuhteet ja luonnonilmiöt, kuten esimerkiksi Tapaninpäivän myrsky vuonna 2011, niin työteko tulee huomattavasti haasteellisemmaksi.
  3. Kolmas huomio liittyi asiakkaisiin. Oli hieno huomata, kuinka henkilöstömme huomio asiakasnäkökulman työtehtävien hoidossa. Joka päivä on oikeastaan kyse siitä, että ansaitsemme Vatajankosken Sähkönä uudelleen asiakkaiden arvostuksen ja luottamuksen. Tähän pohjautuu kokonaisuudessaan paikallisen energiayhtiön toiminta ja menestys.
  4. Neljäs huomio oli hyvän huoltotoiminnan ja työturvallisuuden merkitys. Nämä perusasiat on oltava kunnossa, jotta voimme keskittyä täysipainoisesti työtehtäviimme.

Paljon muitakin asioita tuli esiin viikon aikana. Näitä käyn yhdessä johtoryhmämme kanssa läpi. Lopultahan kaikessa on kyse jatkuvasta parantamisesta!

Vatajankoski
Kirjoittaja:Vatajankoski Me Vatajankosken sähkössä olemme lähellä sinua. Missä ikinä oletkin.