Energia­kumppanuus

Rahassa mitattavaa säästöä, tehokkuutta ja arvonlisää kiinteistösi energiaratkaisulla. Alkaen heti.

Energiakumppanuus-palvelua kehittää joulukuusta 2023 alkaen Vatajankosken ja Vantaan Energian omistama Valvea Oy. Palveluun liittyvä sisältö löytyy jatkossa Valvean sivuilta.

Henkilö Helsingin kadulla. Taustalla liikennettä. Kuvan päällä täppi, jossa lukee Säästöä alkaen heti ja check-merkki.

Vatajankoski Energiakumppanuus on kuukausimaksullinen palvelu kiinteistöjen kuten taloyhtiöiden energiatehokkuuden ja omavaraisuuden parantamiseen. Asiakkaanamme maksat vain palvelumaksun, joka on aina pienempi kuin säästämäsi energiakustannus.

Saat meiltä tarpeisiisi suunnitellun ratkaisun, jonka voit ottaa käyttöön välittömästi, vailla rakenteellisia tai laiteinvestointeja – riippumatta kiinteistösi nykyisestä energiajärjestelmästä.

Riittää että päätät, me jatkamme siitä. Ja investoimme itse ratkaisuun, joka on sinulle edullisin.

Näin Energiakumppanuus toimii

1. Maksuton kartoitus

Tutkimme taloyhtiösi säästömahdollisuudet. Paikan päällä tai etänä.

2. Suunnittelu

Kuluton toteutus ja arvio säästöistä

3. Sopimus

Sisältää laitteet, asennuksen, ylläpidon, huollon ja säännöllisen yhteydenpidon.

4. Säästötakuu

Palvelumaksu on aina säästöä pienempi.

Asiakkaidemme kohteita

-7,35 tn
CO2-säästöt

Kankaanpään kaupunki

Palvelukiinteistöt
Lue lisää ›

Investointi
Investoimme energiaratkaisuusi puolestasi ja otamme vastuun toteutuksesta

Haluamme tehdä uusien ja uusiutuvien energiaratkaisujen käyttöönoton helpoksi ja kannattavaksi jokaiselle. Siksi investoimme ratkaisuihin asiakkaidemme puolesta.

Jos rakennuksesi on Suomessa, teemme sinulle ehdotuksen säästöistä ja voit palata tekemään mitä haluat.

Ylläpito
Huolehdimme energiaratkaisusi ylläpidosta koko sopimuskauden ajan

Kun olet päättänyt valita palvelumme, teemme sen käytön sinulle helpoksi. Tuomme luoksesi tarvittavat teknologiat ja valmiuden joustavaan muutokseen. Saat tarpeisiisi mitoitetun ratkaisun, joka tuottaa jatkuvaa säästöä pitkälle tulevaisuuteen – alkaen heti.

Teknologiat

Lämmitysjärjestelmän tehostaminen

Älykäs lämmityksen ohjaus

Lämmityksen optimointi ja ohjaus tehdään huoneistojen todellisten olosuhdetietojen, lämpötilan ja sääennusteiden pohjalta. Jatkuvasti päivittyvä ohjaustieto lasketaan oppivan tekoälyn avulla.

Lämmitysverkoston tasapainotus

Hyvin säädetty ja tasapainossa oleva lämmitysverkosto jakaa lämmön energiatehokkaasti koko rakennuksen käyttöön eikä ylilämmitystä tarvitse tehdä. Hyvän tasapainon ansiosta kiinteistön tilojen lämpötila pysyy lämmityskaudella tasaisena ja käyttäjien viihtyvyys paranee.

Lämmöntalteenotto

Lämmöntalteenoton avulla huoneistoista ilmanvaihdon kautta ulospuhallettu lämpö otetaan talteen ja käytetään uudelleen lämmityksessä. Toimella parannetaan rakennuksen energiatehokkuutta ja pienennetään ilmanvaihdon aiheuttamaa lämpöhäviötä.

Lämmönjakokeskuksen uusiminen

Nykyaikainen lämmönjakokeskus toimii tehokkaasti ja pitää energiakulut hallinnassa. Palveluna toteutettava lämmönjakokeskuksen uusiminen on taloyhtiön talouden kannalta kustannustehokas ratkaisu.

Ilmanvaihdon modernisointi

Älykäs ilmanvaihdon ohjaus

Älykäs ilmanvaihdon ohjaus tekee rakennuksen nykyisestä ilmanvaihtojärjestelmästä energiatehokkaamman ja tuo säästöä energiakuluihin. Myös olosuhteet paranevat kun ilmaa vaihdetaan juuri oikea määrä oikeaan aikaan.

Ilmanvaihtokoneiden uusiminen

Nykyaikaiset ilmanvaihtokoneet toimivat tehokkaasti ja pitävät energiakulut aisoissa. Uudet koneet leikkaavat lämmitystarpeen lisäksi jopa kolmasosan koneiden sähkönkulutuksesta. Palveluna toteutettava ilmanvaihtokoneiden uusiminen on taloyhtiön talouden kannalta kustannustehokas ratkaisu

Kiinteistökohtainen energiantuotanto

Aurinkosähkö

Omalla katolla tai tontilla tuotettu aurinkosähkö pienentää ostoenergian määrää ja leikkaa päivän kulutushuippuja. Hyvin toteutettu aurinkovoimala tuottaa energiaa seuraavat 30 vuotta.

Lämpöpumput

Lämpöpumppujen avulla rakennus voi tuottaa omalla tontilla lämmitysenergiaa käyttöönsä. Oikein mitoitettu ja optimoitu järjestelmä on kustannustehokas ratkaisu.

Tulokset
Teemme mitä lupaamme – ja takaamme myös lupaamamme tulokset

Olipa tavoitteesi radikaali, maltillinen tai siltä väliltä, asiakkaanamme maksat vain palvelumaksun, joka on aina pienempi kuin säästämäsi energiakustannus. Tämän me voimme taata. Jo ennen kuin päätät.

Mitä asiakkaamme sanovat

Jutellaanko?

Ota yhteyttä!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kerro tarkemmin kiinteistöstä sekä säästötarpeista.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Usein kysyttyä

Yleiset

Millaisiin rakennuksiin palvelu sopii?
Energiakumppanuus sopii taloyhtiöiden, julkisten rakennusten sekä teollisuuden energiatehokkuuden ja energiaomavaraisuuden parantamiseen.
Miten palvelun saa käyttöön?
Matka energiakumppanuuteen alkaa maksuttomalla kartoituksella, jossa asiantuntijamme tekevät sinulle ehdotuksen toteutuksesta ja arviolaskelman syntyvistä säästöistä.
Kerääkö palvelu henkilötietoja?
Asukkaiden henkilötietoja ei kerätä, saada, eikä käytetä palvelun käytön yhteydessä.
Mitä pitää huomioida tietoturvaan liittyen?
Taloyhtiön tunnuksilla ei pääse tekemään järjestelmään muutoksia – ne mahdollistavat ainoastaan tietojen katselun.
Mitä tapahtuu, jos asiakkaan toimesta anturi rikkoutuu?
Vahingon seurauksena rikkoutuneesta anturista ei synny ylimääräisiä kuluja. Tahallinen rikkominen laskutetaan asianomaiselta. Uuden anturin hinta on muutamia kymppejä. Pudonneen anturin voi nostaa hyllylle ja ilmoittaa asiasta isännöitsijälle. Ulos anturia ei saa heittää sillä se aiheuttaa ohjaussäätöön häiriöitä ja tarpeettomia lämpötilahälytyksiä.
Mitä hyötyä palvelusta saadaan, jos käyttöönotto tapahtuu kesällä?
Lämmitysjärjestelmä saadaan heti käyttöönoton jälkeen etävalvontaan ja sen myötä automaattihälytykset kytkettyä päälle. Samalla olosuhdevalvonta on käytössä ja järjestelmä oppii rakennuksen ja sen tekniikan toiminnasta. Parhaillaan tiedon pohjalta voidaan tehdä toimenpiteitä jo ennen seuraavan lämmityskauden aloitusta.
Miten toimitaan, jos johonkin huoneistoon ei päästä asentamaan anturia?
Taloyhtiön asia on huolehtia, että anturien asennus voidaan toteuttaa huoneistoissa. Asunto-osakeyhtiölain mukaan hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä tai näiden valtuuttamalla henkilöllä on oikeus päästä osakehuoneistoon, kun se on tarpeen osakehuoneiston kunnon tai hoidon valvomiseksi tai osakehuoneistossa suoritettavan kunnossapito- tai muutostyön suorittamiseksi tai valvomiseksi.
Mitä tietoa lähetetään palveluntuottajalle?
Ainoastaan huoneiston numero ja anturin välittämät kosteus- ja lämpötilatiedot.
Haluaisin lisätietoa huoneistoihin asennettavista antureista?
Anturin valmistaja on Connected Finland. Anturit hyödyntävät Sigfox-radioverkkoa, jossa on tietoturvallinen rajapinta.
Miten anturit asennetaan huoneistoihin?
Anturit asennetaan neutraaliin paikkaan huoneiston keskelle, esimerkiksi valokatkaisiajan kanssa samaan pystylinjaan. Kiinnitystapana on kaksipuolinen teippi, joten asennuksesta ei synny reikiä pintoihin. Asennus kestää noin yhden minuutin.
Kuinka paljon palvelu maksaa?
Palvelumaksu on aina pienempi kuin säästämäsi energiakustannus. Kuukausihinta määräytyy valitsemasi ratkaisun ja solmimamme sopimuksen mukaan.
Miten antureiden asennusprojekti suoritetaan?
Antureiden asennuksesta tiedotetaan asukkaita noin kaksi viikkoa etukäteen. Palveluun sisältyvien huoneistoantureiden asennus tehdään yhdellä asennuskerralla. Mikäli osaan huoneistoista ei päästä palveluntarjoajasta riippumattomista syistä, vastaa uudelleen asennuksen kustannuksista asiakas.

Sopimus

Miten sopimus jatkuu kokeiluajan jälkeen?
Kokeiluajan jälkeen sopimus jatkuu sovitun määräajan. Määräajan jälkeen sopimus on voimassa toistaiseksi kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Määräajalle annamme säästötakuun.
Kuinka pitkä on sopimuksen sitoutumisaika?
Sopimuskausi on tyypillisesti 6-10 vuotta ja sopimusta voi täydentää tarpeiden kasvaessa.
Mitä sopimukseen sisältyy?
Sopimukseen sisältyy laitteet, asennus, ylläpito ja huolto. Tämän lisäksi sopimukseen kuuluu säästötakuu ja nimetty yhteyshenkilö, joka varmistaa, että ratkaisu toimii sopimuskauden aikana kuten pitääkin. Vatajankoski omistaa laitteet sopimuskauden ajan.
Saako palveluntarjoaja automaattisesti tiedon mahdollisista asiakkaan korjaamattomista laiterikoista, jotka voisivat johtaa palveluntarjoajan takauksen loppumiseen?
Lämmitysjärjestelmän vikatilanteet saadaan tietoon lähes reaaliajassa automaattisen valvonnan avulla.
Pitääkö asiakkaan muistaa pyytää tarkastus syntyneistä säästöistä kokeiluvuoden päättyessä?
Periaatteessa kyllä, mutta todellisuudessa palvelun aikana olemme säännöllisesti yhteydessä asiakkaaseen. Etumme on varmistaa taloyhtiön tyytyväisyys koko sopimuskauden ajan ja myös raportoida saavutetuista säästöistä.
Voiko palveluun liittyen syntyä ylimääräisiä tietoliikennekustannuksia?
Ei. Vatajankoski vastaa järjestelmän toimintaan liittyvistä tietoliikennekustannuksista.
Kuka vastaa laitteistosta ja sen toiminnasta palvelusopimuksen aikana?
Vatajankoski vastaa laitteistosta ja sen toiminnasta koko palvelusopimuksen voimassaolon ajan. Takuuajan jälkeisestä huolto- ja korjaustyöstä sekä varaosista palveluntarjoajalla tai palveluntarjoajan valtuuttamalla liikkeellä on oikeus veloittaa asiakkaalta kohtuulliset kustannukset.